Restaurants van nu veranderen de manier waarop ze service verlenen en bepaalde werkprocessen inrichten. Alles is gericht op efficiëntie van het personeel en de klantervaring van de gasten. Zo zie je in steeds meer restaurants het kladblok om bestellingen op te nemen vervangen worden door tablets voor de gasten of voor andere slimme apparaten voor de ober die de bestelling automatisch doorgeeft naar de keuken. In deze blog gaan we het hebben over een andere innovatie die aan populariteit wint: draadloze oproepsystemen. We kijken hoe deze toepassingen voor zowel klanten als voor het personeel onderling van toegevoegde waarde zijn.

Draadloze oproepsystemen voor de klanten

Een toepassing van draadloze oproepsystemen voor klanten is de pager. Deze discs zijn voornamelijk populair in restaurants waarbij je het eten zelf moet komen halen. Het concept is eenvoudig; na het plaatsen van je bestelling aan de kassa krijg je de disc. Je gaat alvast aan een tafeltje zitten en zodra de disc gaat trillen en de lampjes erop gaan branden is de bestelling klaar om af te halen. Super eenvoudig! Voor het personeel is het ook eenvoudig. Ze hoeven niet te investeren in personeel dat de bestellingen komt brengen en afhalen en er je kunt eenvoudig monitoren welke bestellingen nog open staan. Deze toepassing werkt uiteraard ook bij restaurants waar het heel druk is. De disc wordt afgegeven en gaat af als er een tafel beschikbaar is.

Een tweede toepassing van draadloze oproepsystemen voor klanten is de oproepknop aan tafel. Vergeet de tijd van wachten tot er een serveerster langsloopt om bijvoorbeeld extra drinken te bestellen. Met een oproepknop op tafel kan simpelweg op de knop gedrukt worden als medewerking gewenst is. De serveerster of ober krijgt op een horloge direct een melding inclusief het tafelnummer, waardoor er tijd bespaart wordt met rondjes lopen om te kijken of gasten nog iets nodig hebben.

Draadloze oproepsystemen voor het personeel

Het personeel heeft onderling ook baat bij draadloze oproepsystemen. De belangrijkste en meest voorkomende toepassing is de interne draadloze oproep, waarbij de bar of keuken aangeeft dat er een bestelling klaar is. De ober van dienst krijgt ook hier een melding op bijvoorbeeld een horloge dat de bestelling voor een specifieke tafel gereed is. De ober weet direct waar de bestelling opgehaald kan worden en voor wie deze bestemd is. Ook dit bespaart een hoop tijd omdat de obers op iedere locatie in het restaurant te bereiken zijn met deze informatie.