Krijg je genoeg van de 13 essentiële vitamines binnen die je lichaam nodig heeft om gezond te blijven? Hier is wat elke vitamine doet en hoe je de aanbevolen dagelijkse inname kunt bereiken door middel van een gezond dieet.

Hoeveel weet je welke essentiële vitamines je lichaam nodig heeft?

De 13 essentiële vitamines die je lichaam nodig heeft zijn vitamine A, C, D, E, K en de B-vitamines: thiamine (B1), riboflavine (B2), niacine (B3), pantotheenzuur (B5), pyroxidine (B6), biotine (B7), foliumzuur (B9) en cobalamine (B12). De vier in vet oplosbare vitaminen A, D, E en K worden opgeslagen in de vetweefsels van het lichaam. De overige negen vitaminen zijn wateroplosbaar en moeten daarom regelmatig worden aangevuld, omdat ze in de urine uit het lichaam worden verwijderd. Vitamine B12 is de enige wateroplosbare vitamine die in de lever wordt opgeslagen.

Hoe krijg je genoeg van deze essentiële vitaminen binnen?

De beste manier om genoeg van de 13 essentiële vitaminen te krijgen is door een uitgebalanceerde voeding te eten uit verschillende voedingsmiddelen. 

Vitamine A

Vitamine A speelt een belangrijke rol in de groei en de celontwikkeling. Het bevordert ook een gezonde huid, haar, nagels, tandvlees, klieren, botten en tanden. Het kan helpen bij het voorkomen van nachtblindheid en longkanker. Waar zit Vitamine A in: zalm, eidooiers, melkproducten.

Vitamine D

Als essentiële vitamine helpt vitamine D bij de calciumopname en bouwt en onderhoudt het sterke botten en tanden. Waar haal je Vitamine D vandaan? Verrijkte melk, verrijkte soja/rijstdranken, boter, eidooiers, vette vis, visleverolie; gemaakt door het lichaam bij blootstelling aan de zon.

Vitamine E

Vitamine E beschermt de vetzuren, houdt de spieren en de rode bloedcellen in stand en dient als een belangrijke antioxidant. Waar haal je Vitamine E vandaan? Eieren, plantaardige oliën, margarine, mayonaise; noten, zaden, verrijkte granen.

Vitamine K

Vitamine K is een essentiële vitamine voor je lichaam. Je lichaam heeft het nodig voor een goede bloedstolling. Waar zit Vitamine K in: spinazie, broccoli, groene bladgroenten, lever.

Vitamine C (ascorbinezuur)

Vitamine C is een essentiële vitamine en belangrijk voor je lichaam. Waarom heb je Vitamine C nodig? Het versterkt de wanden van de bloedvaten; bevordert de wondgenezing en de ijzeropname; helpt atherosclerose te voorkomen; ondersteunt de immuniteit; dient als een belangrijke antioxidant.

Waar haal je Vitamine C vandaan? Citrusvruchten, sappen, meloenen, bessen, paprika’s, broccoli, aardappelen.

De WLS Subliem formule

WLS subliem formule staat voor weight loss surgery en bevat vitaminen en mineralen die je lichaam nodig heeft na een gastric bypass of sleeve behandeling. Hierin zit onder meer een hoogwaardige aanvulling van vitamine D3 en B12, voor hulp bij aanmaak van rode bloedcellen en ondersteuning van de botten.

Thiamine (Vitamine B1)

Vitamine B1 is belangrijk voor het behoud van een gezonde stofwisseling. Het helpt ook om een normale spijsvertering, eetlust en een goede zenuwfunctie te behouden. Waar haal je Vitamine B1 vandaan? Varkensvlees, peulvruchten, noten, zaden, verrijkte granen, granen.

Riboflavine (Vitamine B2)

Waarom je vitamine B2 nodig hebt: vitamine B2 is essentieel voor het energiemetabolisme. Het helpt ook bij de bijnierfunctie, ondersteunt het normale gezichtsvermogen en helpt bij het behoud van een gezonde huid. Waar haal je Vitamine B2 vandaan? Verrijkte granen, granen, mager vlees, gevogelte, zuivelproducten, verrijkte soja/rijstdranken, rauwe champignons.

Niacine (vitamine B3)

Vitamine B3 is belangrijk voor het lichaam. Het wordt gebruikt om energie te metaboliseren en de normale groei te bevorderen. In grote hoeveelheden kan Vitamine B3 ook het cholesterolgehalte verlagen. Waar zit Vitamine B in: mager vlees, gevogelte, zeevruchten, melk; eieren, peulvruchten, versterkte broden, granen.

Pantotheenzuur (Vitamine B5)

Hoewel het een van de essentiële vitaminen is, is Vitamine B5 relatief gemakkelijk te verkrijgen. Waarom je Vitamine B5 nodig hebt: helpt het energiemetabolisme en normaliseert de bloedsuikerspiegel. Waar haal je het vandaan? Bijna alle voedingsmiddelen bevatten Vitamine B5.

Pyridoxine (Vitamine B6)

Vitamine B6 is een essentiële vitamine voor een goede gezondheid. Het bevordert het eiwitmetabolisme, het metabolisme van koolhydraten en het vrijkomen van energie. Het speelt ook een rol in een goede zenuwfunctie en de synthese van rode bloedcellen. Waar zit Vitamine B6 in: vlees, vis, gevogelte, granen, granen, bananen, groene bladgroenten, aardappelen, sojabonen.

Biotine (Vitamine B7)

Vitamine B7 (ook bekend als biotine) is een essentiële vitamine die een belangrijke rol speelt bij het handhaven van een gezonde stofwisseling. Waar haal je Vitamine B7 vandaan: eigeel, sojabonen, hele korrels, noten, gist.

Foliumzuur, foliumzuur (vitamine B9)

Vitamine B9 is een essentiële vitamine, en is vooral belangrijk voor zwangere vrouwen.

Waarom je Vitamine B9 nodig hebt: Om DNA, RNA, rode bloedcellen en bepaalde aminozuren te maken. Vitamine B9 is ook belangrijk voor zwangere vrouwen, omdat het geboorteafwijkingen helpt voorkomen. Waar haal je Vitamine B9 vandaan: lever, gist, groene bladgroenten, asperges, sinaasappelsap, versterkte bloem, avocado’s; peulvruchten.

Cobalamine (Vitamine B12)

Waarom je Vitamine B12 nodig hebt: Om rode bloedcellen, DNA, RNA en myeline te maken voor zenuwvezels. Waar haal je Vitamine B12 vandaan? Alle dierlijke producten.

Gingseng

Ginseng is een populair voedingssupplement omdat het calcium, ijzer, magnesium, koper, zink, lactose en dextrose bevat. Ginseng heeft een positieve invloed op de stofwisseling en spijsvertering en is gemakkelijk te drinken in de vorm van Ginseng thee